začátekkonec

Užitečné informace a odkazy

Informace tohoto druhu můžete najít na více místech, ale zkusím připojit své zkušenosti a rozpis naší cesty.

Na Kavkaz můžete jet vlakem buď přes Ukrajinu nebo přes Bělorusko. Levnější a kratší varianta je přes Ukrajinu. Každopádně do obou zemí potřebujete tranzitní víza. A počítejte s tím, že na cestě strávíte přibližně 3 dny.

Ukrajina:

Bělorusko:

Rozpis naší cesty

Cenu a vzdálenost budu počítat od česko-slovenských hranic. Počítejte s časovým posunem (CEST+1) na Ukrajině a (CEST+2) na Kavkaze. Cena spočítána přibližně podle aktuálního kurzu.

Cesta tam:

Celková cena: 1550 Kč, Vzdálenost vlakem: 2520 km, autobusem: 309 km, celkem: 2829 km

Cesta zpět:

Celková cena: 2300 Kč, Vzdálenost vlakem: 2178 km, autobusem: 993 km, celkem: 3171 km

Celková cena dopravy: 3850 Kč, Celková vzdálenost: 6000 km

Jízdní řády a informace o vlacích:

Tipy a na co je dobré si dát pozor

Nákup lístků:

Vlaky bývají poměrně plné, takže s lístky může být problém. Každopádně pro malou skupinu je seženete téměř vždycky. Chce to být pouze dostatečně vlezlí, ptát se u poklady (v Mukačevě jsme byli u poklady mnohokrát, než lístky byly) a nepočítat s tím, že budete moci vybírat. Spoje si najděte předem a nejlépe několik variant, kdybyste nesehnali lístky na svůj vyhlédnutý vlak. Jo a lístky jsou na konkrétní osobu, při nákupu budete potřebovat pas.
Ve větších městech (Charkov, Kyjev, ...) jsou mezinárodní pokladny a vyplatí se zajít tam, protože tam nebude fronta a jako spřízněným slovanským cizincům vám vyjdou vstříct. V Charkově je tahle pokladna v informačním centru v levé části haly pod kavárnou. V Kyjevě je to pokladna 42 až na druhém konci nádraží (podle číslování nástupišť). Nádraží v Kyjevě je ohromné, opravdu pěkné a na informačních tabulích jsou uvedeny nejen vlaky, ale i počet volných míst.
Kdyby nebyla jiná možnost, můžete zkusit zajít za dežurnou a zkusit ji ukecat, že vás vezme bez lístků. Tuto možnost jsme jednou zkoušeli, ale dežurné chtěly asi třikrát tolik, než byla cena lístku a tak jsme téhle velkorysé možnosti nevyužili.

Nádraží, vlaky:

Nádraží jsou pěkná, čistá a bezpečná (milicionářů je tu spousta). Ve vlaku taky žádné problémy nebyly, plackarta (viz. odkazy) je výborný způsob cestování. Čistota vagónu závisí na dežurné, obvykle je to na dobré úrovni. Ve vagónu je dispozici zásobník s horkou vodou. Trošku zrada jsou sanitární zóny, což jsou úseky na trase, kdy se nesmí na WC. Občas ty zóny trvají nepříjemně dlouho.

Problémy:

S mnoha problémy jsme se kupodivu nesetkali. Je ale třeba si na pár věcí dát pozor. V Rusku se při vstupu na nádraží musíte registrovat u vchodu. V Minerálních Vodách funguje něco jako mafie, která vás bude otravovat a bude se vás snažit přesvědčit, že nějaké ty dolary můžete postrádat. Jako důvod placení si vymyslí jakýkoliv důvod, klidně můžete mít doklady v pořádku. My jsme nakonec nic neplatili (ale dva Češi, co jsme je tam potkali, zaplatili dohromady na vlakovém a autobusovém nádraží každý 25 dolarů ... a za nic), milicionáře jsme ukecali (každopádně tu milicionáři mají prakticky neomezenou moc, takže se tohle nedá použít vždy) na 10 dolarů za všechny a ani to jsme nakonec nezaplatili, protože jsme se včas vypařili. Takže pokud se chcete vyhnout spoustě problémů, chce to umět rusky na úrovni běžné konverzace a podobné věci dohadovat v přesile :-)

Mapy

fotka Mapa Kavkazu (na západ od Elbrusu), 1:100000, velikost 4MB
fotka Mapa Kavkazu (na východ od Elbrusu), 1:100000, velikost 6MB

začátekkonec